[49] "Duff: ta brzydka i gruba"- Kody Keplinger

"Staraj się tylko pamiętać, co cię uszczęśliwia, dobrze? Nie okłamuj samej siebie tylko dlatego, że tak jest bezpieczniej. Rzeczywistość tak nie działa..."


Tytuł:" Duff: Ta brzydka i gruba"
Tytuł oryginału: "The Duff: Designated Ugly Fat Friend"
Autor: Kody Keplinger 
Wydawnictwo: HarperCollins 
Data wydania: 08.04.2015 r. 
Liczba stron: 336 
Kategoria: literatura młodzieżowa
Skończyłam czytać: 08.07.2017 r.
Książka bierze udział w wyzwaniu: 73 książki na 2017 r. (34/73)


Bianca ma dwie najlepsze przyjaciółki, które są dla niej cudowne. Nie przeszkadza jej, że mogą się wydawać ładniejsze, są bardziej rozrywkowe, do momentu kiedy Wesley- najprzystojniejszy chłopak w szkole, wkurzający bohaterkę nazywa ją duff'em. Dodatkowo Bianca ma nie najlepszą sytuację w domu, a chłopak z którym kiedyś chodziła przyjeżdża i jest bratem Jess. Przed tym 17-latka próbuje uciec, a ucieka z tym do Wes'a. Chłopaka, który działa jej na nerwy, jednak z czasem wiąże się między nimi jakaś więź. 

"Nie wiem, jak to się skończy, i pewnie się nie dowiem. To jej wybór. Jej życie. A ja nie miałam prawa go osądzać.Nigdy nie miałam."

Kolejna młodzieżówka, która daje do myślenia i porusz trudne tematy. Spodziewałam się czegoś innego. Wcześniej oglądałam film, który bardzo różni się od książki. 

Bianca ma trudną sytuację w domu, jej rodzice się rozwodzą. Przez co jej ojciec popada w dawne uzależnienie, zaczyna sięgać po alkohol. Jej matka za to podróżuje po świecie i prawie cały czas nie było jej w mieszkaniu. Casey i Jess są dwiema najlepszymi przyjaciółkami bohaterki, tylko czemu nie chce im powiedzieć o swoich problemach. Za to otwarcie zwierza się z nich przed Wesley'em. Bianca ma bardzo specyficzne poczucie humoru i uważa, że w liceum nie można się zakochać. Chociaż od lat podkochuje się w Toby'm. Bohaterka raczej nie przepada za imprezami, czy zabawami. Wesley nie dziwie się Biance, że ją irytował. Jest arogancki, egoistyczny i bardzo pewny siebie. 

"Zbluzganie kogoś jest łatwiejsze, niż dokładne przyjrzenie się sytuacji."

Wątek miłosny. Bianca na początku nic nie czuje do Wes'a, ale potem się w nim zakochuje. Tak samo on w niej i dodatkowo przechodzi metamorfozę, dzięki bohaterce. Ale potem okazuje się, że w końcu Toby do którego wzdychała kilka lat odwzajemnia uczucie. Tak więc Bianca, ma trudny wybór chłopak w którym się podkochiwała, idealny, mądry..., a Wes, irytujący, niezwykle egoistyczny, pewny siebie..., jednak nie jest jej już obojętny. 

Żeby wciągnąć się w historię Biancki potrzebowałam około 100 stron. Nudziłam się, dopiero później zaczęło się coś dziać. Nie przywiązałam się do bohaterów. Pod koniec się naprawdę wciągnęłam i zakończanie mi się nawet podobało, Toby okazał się świetny. Mogę powiedzieć, że książkę czytałam szybko i miło spędziłam z nią czas. 

Cytaty <3 W tej książce jest tyle pięknych cytatów, ponieważ autorka poruszyła wątek szkoły, a także problemów z nią związanych. Bianca dużo myśli xd o swoim życiu miłosnym, o ciągłym uciekaniu przed problemami, z którymi nie potrafi się zmierzyć. I właśnie to można odnaleźć w cytatach, kiedy bohaterka uświadamia sobie pewne rzeczy, lub ktoś jej to powie. 

"Niezależnie od tego, dokąd uciekniesz, jakie znajdziesz sobie sposoby, by zapomnieć, rzeczywistość i tak cię w końcu dogoni".

Autorka ukazała sytuację najlepszych przyjaciółek. Pomimo tego, że znają się od lat, Bianca nie potrafiła im powiedzieć o problemach, z którymi musiała się zmagać. A z drugiej strony widać, że były ze sobą bardzo blisko  i wiedziały kiedy coś jest nie tak, ale skrywały to przed sobą mówiąc "wszystko w porządku". 

Podsumowując: "Duff:ta brzydka i gruba" jest książką młodzieżową. Jeśli szukacie książki w tematyce szkolnej, którą czyta się szybko to jest to książka dla Was. Znajdziecie tam masę świetnych cytatów i problemy  z jakimi musiała się zmierzyć Bianca. Autorka zawarła też w książce wątek miłosny, kiedy bohaterka musi wybrać czy woli mądrego chłopaka, czy raczej tego z którym łączy ją jakaś więź. 

Udostępnij ten post

23 komentarze :

  1. Książki nie czytałam, ale oglądałam film i bardzo mi się podobał. Myślę, że przeczytam też powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z tego co pamiętam to nawet podobała mi się ta książka, choć z ona i film to dwa różne światy, prawie nic się nie zgadza :/

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♡
    Szelest Stron

    OdpowiedzUsuń
  3. Film jak i książka jeszcze przede mną, ale mam zamiar to nadrobić. Kiedy? Jeszcze nie wiem :D

    Hubert z Thelunabook
    http://maasonpl.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak mam z innymi książkami i ich ekranizacjami :D

      Usuń
  4. Oglądałam tylko film, więc do książki już raczej nie zajrzę. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiedziałam, że jest książka, bo słyszałam tylko o filmie. Ale jakoś film za bardzo mnie nie ciekawił, to po książkę pewnie też nie sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Najpierw obejrzałam film, który mi się bardzo spodobał, a później sięgnęłam po książkę. Z tego co pamiętam, to chyba nie przeczytałam jej do końca, bo tak jak napisałaś - była nudna. Nie wiem jak było później (najprawdopodobniej odłożyłam ją po kilkudziesięciu stronach, bo naprawdę mało co z niej pamiętam). Może kiedyś jeszcze do niej wrócę :D

    https://karolina-czyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak samo, ale do końca książki dotrwałam :D

      Usuń
  7. Kiedyś oglądałam film, ale nawet nie sądziłam, że jest książka. Film obejrzałam, chociaż jakiegoś piorunującego wrażenie nie zrobił, ot taki przerywnik, podejrzewam, że książkę potraktowałabym tak samo. Ale jestem niezwykle ciekawa tych cytatów! Więc z czystej ciekawości zerknęłabym to książki ;)

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wydaje się bardzo lekką lekturą na wakacje, ale na razie mam masę zaległości i nie wiem czy po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie oglądałam filmu, ani nie czytałam książki i w najbliższym czasie raczej tego nie nadrobię, To pozycja zupełnie nie dla mnie. Wydaje sie być przewidywalna i...po prostu lekka, nic poza tym :P Tak więc ja na razie podziekuję.
    Buziaki :*
    pomiedzy-wersami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Film i książka są mi nieznane i na razie chyba tak zostanie. W ogóle nie ciągną mnie te klimaty.
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do mnie: http://herbaciane-recenzje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też niezbyt ciągnęło do tej książki xd

      Usuń
  11. chociaż jestem trochę starsza, to lubię motyw szkoły, mam książkę w planach. cytaty już mi się podobają :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Oglądałam film, podobał mi się. :) Książki jeszcze nie czytałam.
    Pozdrawiam!

    windowofmfashion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń