[44]"Pierworodna"- Tosca Lee


Tytuł: "Pierworodna"
Tytuł oryginału: "Firstborn" 
Autor: Tosca Lee
Wydawnictwo: Iuvi
Cykl: Piętno Krwawej Hrabiny
Tom: 2
Data wydania: 26.04.2017 r.
Liczba stron: 360
Kategoria: literatura młodzieżowa
Skończyłam czytać: 18.05.2017 r. 
Wyzwania: 73 książki na 2017 r. (27/73)


"Pierworodna" to kontynuacja "Potomkowie". Historię Potomków pokochałam. Audra wyczyściła sobie pamięć  za wszelką cenę chce się dowiedzieć tego kim jest, kiedy zaczynają ją ścigać łowcy. W drugim tomie Audra wie kim jest i czego, a raczej kogo chciała chronić. Musi chronić siebie, aby jej pamięć nie dostała się w ręce historyczki.  Musi uciekać, ale i ratować najbliższych, będzie zmuszona do wielu decyzji, niekoniecznie tych najłatwiejszych.

Elżbieta Batory, czyli Krwawa Hrabina. Żyła w XV|-XV|| wieku i była królową Węgier. Jednak ród Elżbiety przetrwał, są to potomkowie. W prostej linii lub bardziej skomplikowanie powiązanie, są oni utód. Potomkowie mają swoje moce, np. zapamiętywanie liczb, czy też pamięć obrazkową. Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie jeden haczyk, każdy potomek ma swojego łowcę. A łowca ma inną moc, potrafi zbierać żniwo z pamięci utód. Dziedzice, czyli osoby, które są spokrewnione z ofiarami Krwawej Hrabiny. Audra jest  spokrewniona z Elżbietą Batory, a jej zadaniem jest odegranie ważnej roli w historii, chce zakończyć wojnę między potomkami a dziedzicami, a do tego potrzebuje odnaleźć pamiętnik. Wie co chciała chronić, teraz tylko nie może tego dać sobie odebrać. 

Wciągająca lektura, z nutką historii. Jednak uważam, że jeśli nie lubicie historii, to nie powinno Wam to przeszkadzać. Ja akurat bardzo lubię historię, dlatego autorka mnie nią urzekła. Czy losy Elżbiety Batory i spokrewnionych z nią osób, nie są ciekawe? Mnie na pewno zainteresowały. Jeśli nie czytaliście jeszcze pierwszego tomu, to jesteście ogromnymi szczęściarzami, ja niestety czytałam w grudniu i dopiero wczoraj mogłam skończyć drugi tom. Akcji nie brakuje ani przez moment w książce.  Bohaterowie bez przerwy się przemieszczają, nie ma chwili westchnienia, a jeśli jest to uwaga Audra dowiaduje się znowu jakiejś bolesnej tajemnicy.  Nie ma humoru, ale czy jest to minusem ? Moim zdaniem, nie. Nie jest to powieść humorystyczna, tu chodzi o ocalenie tylu ludzi! Na pewno znajdą się jakieś wartościowe cytaty, ale nie zdążyłam ich zaznaczyć.  Wątek miłosny, z pewnością macie czasem takich dosyć, ale w tej książce też go znajdziecie. Tyle, że nie jest on rozbudowany, wiadomo tylko tyle, że istnieje i bohaterowie coś do siebie czują. Na pierwszy plan wychodzą inne wydarzenia. 

Jednak pomimo tylu plusów, w książce zabrakło mi "tego czegoś" nie mam pojęcia czego, może Audrę niezbyt polubiłam. Audra jest bardzo ważną bohaterką, nie jest irytująca, ma cel, jest w dużym niebezpieczeństwie. Bohaterka marzeń, może wydawać się idealna, ale mnie nie przekonała swoją osobowością. Jeśli chodzi o Lukę, to rozumiałam jego zachowania, ale nie za bardzo się przywiązałam do tych postaci. To kto zyskał moją sympatię? Nicola, dla mnie bł świetny! Podstępny, troszkę czarny  charakter. Pani Tosca Lee cudownie wykreowała tego bohatera, ale nie zapominajmy o Claudii, Błaźnie i Piotrku, którzy również podbili moje serduszko.  Najbardziej utożsamiłam się z Claudią, nie wiem czemu, ale  bardzo lubię bohaterów drugoplanowych. Błazen, jest postacią najlepszą w całej książce, po Nicoli. Bohaterowie tak wiele jej zawdzięczają. Błazen to bohaterka z dobrym sercem, tak bardzo pomogła wszystkim. A Piotrek, zasmuciło mnie co musiał przeżyć, ten żal i rozpacz. 

Wyjawione tajemnice. Po pierwszym tomie czułam lekki niedosyt, autorka pozostawiła wiele tajemnic, a akcja zatrzymała się w bardzo ważnym momencie.  A w drugim tomie wszystko się trzymało całości, to jak puzzle, które się przypasowują w całość tworząc coś pięknego, w tym wypadku byłby to portret Hrabiny XD, W końcu rozstrzygnięte zostało kim jest historyczka, kogo chciała chronić Audra. I uwaga, uwaga kocham autorkę za ostatnie strony książki, to co pokazała autorka, dla mnie było przecudowne. Z pewnością Tosca Lee dołączyła do grona moich ulubionych autorów :D 

Podsumowując: "Pierworodna" jest książką idealną na weekend. Osoby, które uwielbiają powieści historyczne i pełne akcji powinny dosłownie pochłonąć tą książkę.  Powieść zachwyca pomysłem autorki i świetnym światem jaki wykreowała. Lubicie podróże? Jeśli tak to śmiało zabierajcie się za książkę, możecie z nią być na dworze w Budapeszcie, a potem w Chorwacji i wielu innych miejscach. Macie ochotę poznać miejsca odwiedzane przez Potomków i ich dwory, a może zobaczyć budowle, w których była Elżbieta Batory. 



"Potomkowie" | "Pierworodna" 

Udostępnij ten post

26 komentarzy :

  1. W ogóle nie mam ochoty na drugi tom :/ Czytałam poprzednią część i pierwsza połowa mnie po prostu zachwyciła, absolutnie zachwyciłam się tą historią, ale potem... Tragedia, miałam wrażenie, że Lee nie miałam pomysłu na poprowadzenie akcji i generalnie ciągnęła to wszystko na siłę :/ Okrutnie zmarnowany potencjał...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też miałam takie uczucia po pierwszym tomie, ale drugi jest świetny! ;D

      Usuń
  2. Czytałam pierwszy tom i własnie dziś zabieram się za tą. Pamiętam, ze byłam dobrze nastawiona do książki i podobała mi się dlatego mam nadzieję, ze teraz też tak będzie :)
    Pozdrawiam
    http://onlybooks-jdb.blogspot.com/2017/05/krol-krukow.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam pierwszej, więc za bardzo nie wiem, o co chodzi w powieści. Myślę, że jeśli jest z nutą historii to chciałabym ją przeczytać :).

    OdpowiedzUsuń
  4. byłam ciekawa drugiej części, bo czytałam bardzo różne opinie o pierwszej. cieszę się, że Ci się podobała :D pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja uwielbiam książki historyczne, przy których nie można się nudzić, więc "Pierworodna" jak najbardziej jest dla mnie, tylko, że zanim sięgnę po ten tytuł muszę zapoznać się z pierwszym tomem, bo jeszcze go nie znam ;)

    Pozdrawiam i jednocześnie zapraszam do nas na www.kreatywna-alternatywa.blogspot.com gdzie na małe rozdanie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie musisz w takim razie się zapoznać z tym cyklem :D

      Usuń
  6. Nie czytalam pierwszego ale chcialabym drugi bo lubie historie w tle. Widze tez ze nie jest moze wysmienita ale dobra na odpoczynek a takie ksiazki tez sa potrzebne. Pozdrawiam i zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej:)) Kiedyś uwielbiałam powieści historyczne, zwłaszcza zafascynowana byłam rodem Tudorów i zbierałam o nich mnóstwo książek. Teraz już mi przeszło, do książek historycznych mnie nie ciągnie, a można powiedzieć, ze nawet unikam, ale nie jestem na nie. Jeżeli zdarzy się jakas ksiazka, obsadzona w historii, ale którą chce przeczytać to ją przeczytam. O tej książce nie słyszałam, ale o Elżbiecie Batory owszem. Może kiedyś sięgnę:)\Pozdrawiam!!!:)
    (recenzentka-ksiazek.blogspot.com)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby, bo to naprawdę świetna historia

      Usuń
  8. Niestety mnie tom pierwszy nie zachwycił, więc odpuszczam sobie ten.

    OdpowiedzUsuń
  9. Na razie muszę odpocząć od książek młodzieżowych :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha ja chyba też, naprawdę jest ich multum xD

      Usuń
  10. No ładnie, mój biedny portfel. Uwielbiam młodzieżówki, więc czemu nie ;) <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też ubolewam pod tym względem :D

      Usuń
  11. Mała literówka w nazwie wydawnictwa :D
    Hm, dla mnie ta książka była o niebo lepsza od tomu 1, była cudowna <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, już poprawiam. O tak,. dla mnie też :D

      Usuń
  12. Że Elżbieta Batory? Moja cudowna Elżunia, której historię odkryłam w podstawówce i się zakochałam? Musze przeczytać <3

    OdpowiedzUsuń
  13. Koncept jest świetny, ale najpierw muszę nadrobić pierwszą część xd

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń