Książka papierowa, czy e-book


Hej!  Książka papierowa, czy e-book? Pytanie, które często pojawia się w różnego rodzaju nominacjach, czy też tagach. W większości odpowiedź, brzmi, że oczywiście książka papierowa, ale czy książki w wersji elektronicznej są takie złe? 



Książka papierowa, każdy czytelnik chciałby mieć ich wiele na półce, szczególnie wtedy, kiedy okładka jest prześliczna, albo zawiera świetną historię, do której często powracamy. Ja na przykład uwielbiam zapach nowych książek i z przyjemnością kolekcjonuje je u siebie na półce. 

Podobny obrazZa to książka elektroniczna, czytanie tak małych literek, od tego wzrok się przecież psuje! I tak czytajcie, kilka godzin książkę, to katastrofa, jak tak można. 

A właśnie, że można. Książki papierowe, nie wiem jak Wy, ale ja za często nie chodzę do biblioteki, no może szkolnej, ale te nowsze lektury, które chciałam przeczytać, już je znam.To co zrobić, kupić nową książkę, ale tak troszkę bez przesady, jakieś 3 na miesiąc starczą. Zajmie to miej więcej pół miesiąca, trzeba by było pożyczyć od kogoś książkę, tyle, że czytelników za dużo nie ma. I z pomocą przychodzi książka w wersji elektronicznej. Macie tam po prostu skarbnicę książek i czytacie, gdzie chcecie, kiedy chcecie, wracacie, albo jedziecie autobusem do szkoły, nudzi Wam się, więc czemu by nie wyjąć książki i nie przeczytać? Plecak pełny książek i jeszcze jedną by wziąć, chociaż nie jesteśmy do końca pewni, czy na pewno będziemy czytać. W takich momentach, zawsze można wyjąć telefon, tablet, czy też czytnik, nie zajmie to dużo miejsca w torbie, plecaku, ani nie jest ciężkie. A telefon i tak pewnie większość zabiera wszędzie ze sobą, więc to nawet nie problem. 

Co z małymi literkami? Wiecie zawsze można powiększyć, to nie jest duży problem. Sama często czytam e-booki  i nie mam jakoś z tym problemu, chociaż z początku trudno mi było na telefonie, strasznie małe literki, a niektóre książki mają różną czcionkę, nie zawsze odpowiednią dla oczu. Zaczęłam czytać na tablecie i przekonałam się, jakie e-booki są cudowne, ile jest możliwości do czytania. A czcionka, wtedy nie przeszkadza, bo jest większa i można ją powiększyć. Nie ma to samych zalet, bo bateria bardzo często mi się rozładowuje,  a wzrok z pewnością nie polepsza się. Oczy mogą się męczyć i łzawić. 
Podobny obrazTeraz myślę o zakupieniu czytnika, podobno jest lepszy dla oczu. Ile czytam, dzięki e-bookom,  na pewno więcej, zaczęłam nadrabiać serie, których nie przeczytałam. Często nie jestem pewna, czy warto kupić jakąś książkę, ma pozytywne opinie, ale i negatywne. Warto kupić, czy nie? A co jeśli mi się nie spodoba, można by było inną wtedy w jej miejsce. Zawsze można przeczytać e-booka i ocenić, czy książka rzeczywiście jest tak dobra. Kojarzycie te książki, z odstraszającymi okładkami? Właśnie i co wtedy zrobić, czytając e-booka, po prostu przewijacie stronę i ta dam, czytacie następne strony.  

Podobny obrazKsiążka papierowa, też ma mnóstwo zalet.  Przepięknie reprezentuje się na półce, bo rzadko zdarzają się straszne okładki, co raz więcej jest tych cudownych! Czytałam "Obsydian" ostatnio, widzieliście te okładki, te grzbiety, całej serii "Lux" one są przewspaniałe! *.* A niektóre mają takie wybrzuszenia, wiecie o co chodzi, ja nie mogę się nadziwić okładce "Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć", bardzo się cieszę, że mam ją na półce. Już mówiłam na początku, że zapach kartek książek, to że można je dotknąć, powrócić do tej historii, kiedy tylko spojrzycie na grzbiet, okładkę ukazuje się waszym oczom świat książki, a o e-booku, zdarza się, że zapominamy, chyba, że gdzieś to zanotujemy, albo książka jest naprawdę wspaniała! Kto by nie chciał, mieć ich jak najwięcej na półce. Czytanie o tyle książek papierowych, jest dużo zdrowsze, można wtedy spokojnie usiąść wieczorem i zanurzyć się w historii, przenieść do innego świata i nie popsuje to Wam zbyt bardzo wzroku. 


Teraz trudny wybór. Książka papierowa czy elektroniczna, według mnie zależy to od miejsca, czasu, pory dnia. W każdym razie czytanie książek elektronicznych nie jest takie złe, jak by się mogło wydawać. Zawsze łatwiej sięgamy po książki papierowe,  chyba każdy czytelnik już tak ma. :D  

Tak przy okazji to Wesołych Świąt kochani, spędzonych w gronie najbliższych! :)

Udostępnij ten post

38 komentarzy :

  1. Ja częściej sięgam po papierowe, bo lubię trzymać w ręku książkę podczas czytania, przewracać kartki, dotykać strony, delektować się zapachem papieru... Choć ebooki też czytam, to jednak łatwiej mi się skupić na tradycyjnej książce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodzę się z tym, ja dopiero od nie dawna czytam więcej e-booków :D

      Usuń
  2. Zgadzam się, szczególnie z podsumowaniem. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Demonizowanie ebooków pojawiało się, kiedy dopiero one wchodziły na rynek. Teraz już ludzie się z nimi oswoili. Ebooki po prostu zyskały swoich zwolenników i przeciwników. Ja nie należę do tej drugiej grupy. Po prostu nie potrafię się przekonać do elektronicznego czytania. W żadnym jednak przypadku nie uważam, że to złe! Widzę pozytywne aspekty tego zjawiska, ale nawet one nie są w stanie przekonać mnie do czytania w takiej czy innej formie. Może bym zmieniła swoje podejście, gdybym miała czytnik (a nie ekran laptopa/tablet)? Kto wie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, że tak, bo słyszałam że czytnik jest bardzo dobry :) Czyli krótko mówiąc tradycyjne czytanie książek papierowych :D

      Usuń
  4. Zgadzam się zdecydowanie :)
    Ja sama czytam dużo e-booków. Niestety nie mam czytnika, ale zastanawiam się nad kupnem, bo rzeczywiście ekran tableta nieco psuje wzrok :D Ja też czytam na tablecie, na telefonie nie cierpię, za małe xD O wiele bardziej lubę książki papierowe od elektronicznych, ale nie oszukujmy się - brak funduszy i wielu pozycji, które chcę przeczytać w bibliotece zdecydowanie sprowadza mnie do coraz częstszego korzystania z e-booków.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, mam tak samo i też zastanawiam się nad czytnikiem ;D

      Usuń
  5. Ja zdecydowanie wolę książki papierowe. Jestem tradycjonalistką.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytam czasem e-booki ale osobiscie wole papierowe ksiazki :)

    Pozdrawiam Agaa
    http://ilovetravelingreadingbooksandfilms.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki papierowe, a kto ich nie woli XD

      Usuń
  7. Nie mam czytnika, więc siłą rzeczy jestem za książkami papierowymi.
    E-booki podczytuję czasami w tablecie. Czyta mi się wtedy szybciej, ale też mam wrażenie, że słabiej zapamiętuję treść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kłopotu akurat z zapamiętywaniem nie mam, chociaż może nie zdaje sobie z tego sprawy :)

      Usuń
  8. Ja czytałam książki papierowe, ale w przyszłości chciałabym kupić sobie dobrego e-booka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak dla mnie wygrywają książki papierowe. Wkurzało by mnie ciągłe patrzenie w telefon, jak długo coś czytam to mnie oczy bolą. Po za tym dziwne trochę czytanie książki elektronicznej, nigdy nie czytam e booków:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest najgorsze ból oczu, ja z tym nie mam problemu, ale wiele czytelników tak :D

      Usuń
  10. Myślę, że nie będę inna w kwestii książek - wolę te w wersji papierowej. Też nie potrafiłam czytać na tablecie czy laptopie, bo oczy szybko mi łzawiły i bolały, a potem chodziłam po domu jak naćpana, poza tym jakoś nie przepadam za czytaniem elektronicznym, sprawia mi mniej przyjemności (może to kwestia przyzwyczajenia?). Ale fakt - czytniki są lepszymi rozwiązaniami, na pewno mniej męczą oczy.
    Prawda jest taka, że i książki papierowe i elektroniczne mają zalety oraz wady. Każdy jest dobry na daną okazję ;D.
    Pozdrawiam. Obserwuję i będę wpadać!
    #SadisticWriter

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodzę się, chociaż dla mnie czytanie na tablecie jest wygodne :D Bardzo dziękuje <3

      Usuń
  11. Napisałam kiedyś podobny post, wyliczając plusy i minusy książki elektronicznej oraz papierowej :) Jednak mimo iż było to dawno, dawno temu, to dalej stoję za papierową niezależnie od tego jakie niesie korzyści e-book(i). Tak więc jak to dobrze ujęłaś, każdy czytelnik po prostu tak ma. I koniec kropka :) (pewnie znajdą się wyjątki od reguły :))

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♥
    Szelest Stron

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja jakoś nie mogę się przekonać do e-booków. Dla mnie książka to książka, muszę czuć ją w dłoniach, a to, że pięknie prezentuje się na półce to również jeden z jej atutów. ;)

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodzę się z tym, uwielbiam kolekcjonować książki :D

      Usuń
  13. Czytanie na czytniku jest bardzo komfortowe, mój chłopak ma podświetlaną wersję i to naprawdę świetna rzecz. Aczkolwiek ja wolę papier, lubię książki po prostu "mieć" :)
    Pozdrawiam ciepło! :)
    Recenzje Kasi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytnika jeszcze nie mam, ale planuje :)

      Usuń
  14. Bardzo lubię czytać książki papierowe, kiedy czytam wieczorami w łóżku jest też wygodniej z książka niż z tabletem, czy czytnikiem. No, ale jeśli nie mam wyboru, bo chcę przeczytać jakaś ksiazkę, której nie ma w bibliotece, czy sama jej nie mam, to się skuszę na ebook. :) I jak książka mnie wciągnie, to nie przeszkadza mi jednak, że to form elektroniczna. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. E-booki, czemu nie, szczególnie kiedy w książkach nie da się przeczytać literek, bo są takie małe, albo przy grzbiecie :D

      Usuń
  15. Bardzo ciekawa notka! Jeszcze nigdy nie miałam okazji czytać z e-booka, ale już dawno o tym myślałam. Sądzę, że dla mnie lepsze byłyby te papierowe, bo siedząc przed komputerem i telewizorem codziennie dość mi się wzrok męczy. Kiedy czytam książki papierowe lepiej się skupiam, a wyobrażam sobie, że gdybym co chwilę dostawała powiadomienia z facebooka czy messengera, nie mogłabym czytać ze skupieniem. Aczkolwiek nie odmawiam. Z pewnością spróbuję i to może w najbliższym czasie. Pozdrawiam <3 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje ♥ Dla tego trzeba czytać na czytniku, albo wyłączyć powiadomienia XD

      Usuń
  16. Książki papierowe mają ten plus, że ładnie wyglądają na półce, ale ja ostatnio wolę ebooki bo lubię poczytać w dziwnych miejscach, a z książką nie zawsze się uda :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Wolę książki papierowe, ale nie robi mi to, aż tak dużej różnicy czy czytam ebooka czy wersję papierową. Do biblioteki chodzę często, a poza tym sama chce mieć własną;) Więc w moim przypadku wygrywa tradycja. Chociaż w miejscach publicznych czytam tylko na telefonie.
    Pozdrawiam:D
    http://krainamola.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez mi się marzy duża biblioteczka *.*

      Usuń
  18. Chyba mimo wszystko wygrywają u mnie książki papierowe. Kupiłam czytnik, póki co przeczytałam na nim jedną pozycję i co? Leży na półce i się kurzy, a książek papierowych przybywa... :)
    aga-zaczytana.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie, to niedobrze. Chociaż uważam, że dla mnie byłby przydatny czytnik, ponieważ dużo czytam a tablecie ;)

      Usuń
  19. Równiez zaliczam się do osob, ktore preferują wersję papierową. Nie umiem przerzucić się na czytnik. Ksiązka musi być papierowa i koniec <3
    Pozdrawiam wiedźmowo :)

    OdpowiedzUsuń